måndag 2 mars 2009

Tankar och funderingar

Jag har lagt märke till att folk lätt faller in i en viss rutin, de flesta av oss har t.ex. en morgonrutin, som vilken spårvagn man tar till jobbet o.s.v. Vad skulle hända om man en morgon skulle hejda någon i deras spår, ge dom en kaka och önska dom en fortsatt trevlig dag? Någon skulle säkert bli glad, en annan kanske lite misstänksam, men de flesta hade nog blivit ganska ställda.
Så, frågan är, kan man få folk att hoppa av "rullbandet" med en liten gest som att ge bort en kaka?
Jag blir iaf väldigt glad när en främmande människa ler eller säger ett par ord till mig, så varför är det så sällan vi ler eller växlar ord med varandra? Vad är det som vi är så rädda för? Ingen kan förneka att det känns bra när någon visar att de ser en och ärligt talat så kostar det faktiskt ingenting att vara trevlig.

Jag hoppas att "7 Sorters Kakor" - projektet kommer få folk att börja ifrågasätta varför vi inte är mer medmännskliga och visar andra mer omtanke. Visa de som man "knuffat" av "rullbandet" att man kan titta åt massa håll och inte bara rakt fram. Jag vill att den här enkla lilla kak-gesten ska bli ringar på vattnet.
/C

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar